<< Click to Display Table of Contents >> Navigering Tredjepartsopplysninger > RF-1321 Betaling til selvstendig næringsdrivende |
Sist oppdatert: 01.02.2024
Alle næringsdrivende oppdragsgivere som har kjøpt tjenester fra selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted i inntektsåret skal levere opplysninger til Skatteetaten. Fristen for rapportering er 15. februar i året etter inntektsåret.
Skjermbildet er delt i to, til venstre ligger en oversikt over alle opprettede meldinger, i midten ligger informasjon om innsender, beskrivelse og oppgaver.
Informasjon om innsender Her står innsenderens ID som blir sendt til Altinn. Informasjonen hentes automatisk fra Klientopplysninger. Man kan velge et annen selskap fra Personregisteret hvis man ønsker dette, ved å trykke på Velg. For å fjerne denne trykker man på knappen Fjern, da hentes innsender-ID fra Klientopplysninger igjen.
Kontaktperson vil være den som man har oppgitt som Hovedkontakt i Klientopplysninger > Personer > Kontaktpersoner. Man kan endre til en annen kontaktperson dersom man ønsker dette ved å trykke på Velg, da åpner oppslag i Personregisteret seg, og man velger ønsket kontaktperson og trykker OK.
Beskrivelse Hvis man ønsker kan man legge inn en kort beskrivelse til meldingen, denne er kun for intern bruk og vil ikke følge med til Altinn.
|
Trykk på Pluss-tegnet for å opprette en ny Oppgaveeier. I kolonnen Oppgaveeier henter man informasjon om den selvstendig næringsdrivende fra Personregisteret. Trykk på Pil ned i cellen for å se liste i nedtrekksmenyen, trykk på boksen med tre prikker for å åpne Personregisteret direkte.
I kolonnen Betalt beløp eks. mva oppgis bruttobeløp ekskl. mva. som er fakturert av den selvstendige næringsdrivende til oppdragsgiver i løpet av inntektsåret. Det skal rapporteres et beløp per næringsdrivende/oppgaveeier samlet for hele året. Beløpet oppgis i hele kroner, avrundet til nærmeste hele krone.
Dersom organisasjons- eller fødselsnummer mangler eller er oppgitt feil, vil oppgaven bli regnet som uidentifisert, og ansett som ikke levert (avvist). Opplysningene vil da ikke godkjennes som levert. For korrigering av oppgaver - se rettledningens eksempler.
|
Alle næringsdrivende oppdragsgivere som har kjøpt tjenester fra selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted i inntektsåret skal levere opplysninger til Skatteetaten. Fristen for rapportering er 15. februar i året etter inntektsåret.
Man har ikke opplysningsplikt hvis det ikke er fradragsrett for vederlaget, direkte eller gjennom avskrivninger for godtgjørelsen. Dette gjelder likevel ikke oppdragsgivere som er skattefrie selskaper, foreninger og institusjoner, offentlige og kommunale myndigheter og boligselskap (borettslag, boligaksjeselskap mv.).
Man må selv avklare om den næringsdrivende driver fra et fast forretningssted. Skattekontoret kan gi veiledning.
|
Gå til Rapportering og Altinn > Øvrige innsendinger for å sende inn oppgaven. Velg Ny forsendelse og sett Forsendelsestype til Betalinger til selvstendig næringsdrivende.
|
Se også Dokumentsett > Generere eierspesifikke dokumenter for hvordan sende ut årsoppgaver til alle mottakere per e-post.