<< Klikk for å vise innholdsfortegnelsen >> Navigering: Rapportering og Altinn > Innlevering til Altinn |
Meldinger ved innsendelse - valideringsfeil |
En detaljert gjennomgang av hvordan man sender oppgaver og dokumenter fra Maestro til Altinn.
•Gå til arkfanen Rapportering og Altinn og trykk på knappen Innlevering til Altinn.
•Velge Ny forsendelse.
•En veiviser starter i ett nytt vindu, legg først inn system-id og passord. Trykk Neste.
•Når Id fra Altinn og Passord er lagt inn, velger man forsendelsestype, altså hva som skal sendes til Altinn. Man får kun valgt en forsendelsestype om gangen. Trykk Neste.
•Ved enkelte forsendelser, f.eks årsregnskap til Brønnøysund, har man mulighet til å legge ved eventuelle vedlegg. Legg til ønsket vedlegg og trykk Neste.
•Før innsending blir det utført en konsistenskontroll av klienten via Kontroll av data. Meldinger med rødt utropstegn burde rettes før innsending, og i noen tilfeller stoppes innsendelsen i Maestro til disse er rettet. Trykk Neste for å gå videre.
•Forsendelsen opprettes. Trykk Neste for å gå videre.
•Velg om dokumentene skal signeres gjennom Maestro eller senere i Altinn. Trykk Neste.
•Forsendelsen opprettes. Trykk Neste. Deretter dukker bilde for innsendelse opp, når status er endret til sendt, trykk Fullfør. NB! Hvor lang tid innsendelsen bruker avhenger av størrelsen på det som blir innsendt, og pågang hos Altinn.
•Deretter spør Maestro om man vil hente status på forsendelsen. Velg Ja.
•En godkjent forsendelse vil så fremkomme med Klar til godkjenning i Altinn.
Forsendelsen ligger nå klar til signering i Altinn og innsendelsesprosessen fra Maestro er ferdig.