<< Click to Display Table of Contents >> Navigering Tredjepartsopplysninger > RF-1241 Pass og stell av barn |
Sist oppdatert: 01.02.2024
Barnehager, skolefritidsordninger og andre fritidsordninger skal levere opplysninger til Skattedirektoratet om kostnader foreldrene har hatt til pass og stell av barn.
Skjermbildet er delt i to, til venstre ligger en oversikt over alle opprettede meldinger, i midten ligger informasjon om innsender, beskrivelse og oppgaver.
Her står innsenderens ID som blir sendt til Altinn. Informasjonen hentes automatisk fra Klientopplysninger. Man kan velge et annet selskap fra Personregisteret hvis man ønsker dette, ved å trykke på Velg. For å fjerne denne trykker man på knappen Fjern, da hentes innsender-ID fra Klientopplysninger igjen.
Kontaktperson vil være den som man har oppgitt som Hovedkontakt i Klientopplysninger > Personer > Kontaktpersoner. Man kan endre til en annen kontaktperson dersom man ønsker dette ved å trykke på Velg, da åpner oppslag i Personregisteret seg, og man velger ønsket kontaktperson og trykker OK.
Beskrivelse Hvis man ønsker kan man legge inn en kort beskrivelse til meldingen, denne er kun for intern bruk og vil ikke følge med til Altinn.
|
Trykk på Pluss-tegnet for å opprette en ny Betaler. Med Betaler menes den som betaler faktura for pass og stell av barn i barnehage og/eller skolefritidsordning. Betaler er normalt foreldre eller andre foresatte. I kolonnen Betaler henter man informasjon fra Personregisteret.
Trykk på Pil-ned i cellen for å se liste i nedtrekksmenyen, trykk på boksen med tre prikker for å åpne Personregisteret direkte.
I kolonnen Påløpt kostnad oppgis beløp som er fakturert (påløpt) i løpet av inntektsåret. Beløpet oppgis i hele kroner, avrundet til nærmeste hele krone. Dersom betaler har flere barn i barnehage/skolefritidsordning/fritidsordning hos samme opplysningspliktig, skal kostnadene rapporteres samlet, i én oppgave.
|
Se lenke under for å finne import-mal, dersom du ønsker å importere inn Betaler og Påløpt kostnad fra Excel:
|
Opplysningspliktige som ikke har hatt barnepassdrift i løpet av året det rapporteres for, må rapportere at de ikke har noen oppgaver å levere. Dette gjør man ved å sette en hake i boksen Ingen oppgaver å sende inn for inntektsåret.
|
Gå til Rapportering og Altinn > Øvrige innsendinger for å sende inn oppgaven. Velg Ny forsendelse og sett Forsendelsestype til Oppgave for pass og stell av barn RF-1241.
Dersom fødselsnummer mangler eller er oppgitt feil, vil oppgaven bli regnet som uidentifisert, og ansett som ikke levert (avvist). Grunnlaget for foreldrefradraget vil dermed ikke bli forhåndsutfylt på skattemeldingen ved slike tilfeller.
For korrigering av oppgaver - se rettledningens eksempler. |
Se også Dokumentsett > Generere eierspesifikke dokumenter for hvordan sende ut årsoppgaver til alle mottakere per e-post.