<< Click to Display Table of Contents >> Navigering Tredjepartsopplysninger > RF-1309 Oppgave over tilskudd |
Sist oppdatert: 01.02.2024
Institutter som mottar tilskudd til vitenskapelig forskning eller yrkesopplæring skal levere tredjepartsopplysninger om mottatt tilskudd som gir fradragsrett for giver.
Skjermbildet er delt i to, til venstre ligger en oversikt over alle opprettede meldinger, i midten ligger informasjon om innsender, beskrivelse og oppgaver.
Informasjon om innsender Her står innsenderens ID som blir sendt til Altinn. Informasjonen hentes automatisk fra Klientopplysninger. Man kan velge et annen selskap fra Personregisteret hvis man ønsker dette, ved å trykke på Velg. For å fjerne denne trykker man på knappen Fjern, da hentes innsender-ID fra Klientopplysninger igjen.
Kontaktperson vil være den som man har oppgitt som Hovedkontakt i Klientopplysninger > Personer > Kontaktpersoner. Man kan endre til en annen kontaktperson dersom man ønsker dette ved å trykke på Velg, da åpner oppslag i Personregisteret seg, og man velger ønsket kontaktperson og trykker OK.
Beskrivelse Hvis man ønsker kan man legge inn en kort beskrivelse til meldingen, denne er kun for intern bruk og vil ikke følge med til Altinn.
|
Trykk på Pluss-tegnet for å opprette en ny Giver. I kolonnen Giver henter man informasjon fra Personregisteret. Trykk på Pil ned i cellen for å se liste i nedtrekksmenyen, trykk på boksen med tre prikker for å åpne Personregisteret direkte.
I kolonnen Beløp oppgis samlet tilskuddsbeløp i hele kroner, avrundet til nærmeste hele krone. Beløpet skal i utgangspunktet også inkludere et eventuelt beløp som en giver ubetinget har forpliktet seg til å yte et senere inntektsår. Forpliktelsen anses som ubetinget i den grad oppfyllelsen ikke er avhengig av at en fremtidig begivenhet inntrer.
|
Opplysningspliktige som ikke har mottatt fradragsberettigede tilskudd i løpet av året det rapporteres for, må rapportere at de ikke har noen opplysninger å levere. Dette gjør man ved å sette en hake i boksen Ingen oppgaver å sende inn for inntektsåret.
|
Gå til Rapportering og Altinn > Øvrige innsendinger for å sende inn oppgaven. Velg Ny forsendelse og sett Forsendelsestype til Tilskudd RF-1309.
Dersom fødselsnummer mangler eller er oppgitt feil, blir oppgaven regnet som uidentifisert, og ansett som ikke levert (avvist). Opplysningene blir ikke godkjent som levert, og beløpet kommer ikke med på skattemeldingen.
For korrigering av oppgaver - se rettledningens eksempler.
|
Se også Dokumentsett > Generere eierspesifikke dokumenter for hvordan sende ut årsoppgaver til alle mottakere per e-post.