<< Click to Display Table of Contents >> Navigering Skattemelding og næringsspesifikasjon > Skattemeldingen 2023 |
Sist oppdatert: 05.01.2024
Viktig informasjon for årsoppgjøret 2023
I 36-versjonen (2023) er det dessverre ikke mulig å hente fjorårsdata fra Altinn (skattemelding med næringsoppgave og tilleggsskjema RF-1052, RF-1084, RF-1219 osv).
Vi har laget en steg-for-steg veiledning som viser hvordan man allikevel kan få lastet ned fjorårsverdiene.
|
Webinar - Ny skattemelding 2023
Maestro har hatt kunder som har levert ny skattemelding helt siden piloten for fagsystemer i 2021 (for inntektsåret 2020).
Når vi nå kommer i gang med inntektsår 2023 er det altså fjerde året vi kjører med ny skattemelding, med andre ord; Dette kan vi!
Selv om det finnes en del endringer med overgangen til ny skattemelding, så jobber vi for at det samtidig skal fremstå gjenkjennelig, det er tross alt fortsatt en skattemelding!
Som følge av ny skattemelding, og løsrivelsen fra RF-skjemaene, står vi nå mer fritt til å utforme programmet slik vi mener skatt burde være;
- effektivt, oversiktlig og lettfattelig.
For eksisterende klienter tilbys konvertering til ny skattemelding slik at historiske verdier ivaretas. For nye klienter anbefales bruk av regnskapsintegrasjon eller saldobalanseimport og/eller import av fjorårstall fra Altinn.
Det er viktig å være obs på at enkelte skjemaer fra RF-løsningen er utgått. Maestro Årsoppgjør sikter på full implementering av ny skattemelding og næringsspesifikasjon, for alle forhold. Finnes det likevel et tema du savner, ta kontakt for mer informasjon.
Målet vårt i versjon 36 har vært å øke gjennomsiktigheten for å gi brukeren mer kontroll og forståelse av verdiene som skal sendes inn med skattemeldingen. Dette gjør vi ved å legge kontroller, spesifikasjoner, tips og hint direkte i skjermbildene der du jobber.
I Maestro Årsoppgjør har vi alle tema i ny skattemelding og næringsspesifikasjon, og i tillegg implementerer vi funksjonalitet for blant annet fjorårstall, revisorsignatur, vi lager egne utskrifter og bruk av forhåndsutfylte verdier også for upersonlige selskap. Dette gjelder for eksempel finansielle produkter og deltakers andel.
En vesentlig endring med ny skattemelding er Skatteetatens valideringstjeneste som nå sjekker beregninger og opplysninger før innsending. Dette innebærer både logiske kontroller, som at en sum stemmer med grunnlaget som er sendt inn, eller kvalitetskontroller som for eksempel at et oppgitt organisasjonsnummer er gyldig og finnes i enhetsregisteret. Valideringstjenesten stiller også høyere kontroll til sammenheng mellom de ulike temaene, som for eksempel at skattemessig verdi for driftsmidler i midlertidige forskjeller stemmer overens med verdiene levert i avskrivninger. De sjekker også at feltene du sender inn stemmer overens med virksomhetstypen og regnskapsplikttypen du leverer opplysninger for, et eksempel på dette kan være at konto 1296 Negativ gevinst- og tapskonto kun skal leveres for enkeltpersonforetak eller selskap med deltakerfastsetting med ingen eller begrenset regnskapsplikt.
Skatteetaten har i Skatteinfo nr. 5 2023 gått ut med en generell anbefaling om å rydde i regnskapet sånn at overgangen til ny skattemelding i inntektsåret 2023 blir enklere. I denne artikkelen viser de til kontroll av utgående verdier i fjorårets fastsatte skattemelding, mot inngående verdier for gjeldende inntektsår. Pr. oktober 2023 gjelder dette kun kontroll av underskudd til fremføring, som kan gi en merknad ved validering (stopper ikke innsending). Skatteetaten forventer at det kan komme kontroller for inngående verdier på gevinst- og tapskonto, lineære- og saldoavskrivninger og midlertidige forskjeller, men pr. oktober 2023 finnes det ingen slike kontroller.
|
I Maestro Årsoppgjør lager vi forskjellige utskrifter for ulike formål: •Vi har en fullstendig rapport som viser nøyaktig hvilke data som skal sendes inn eller er innsendt på klienten. Denne kan man selvfølgelig ta ut i PDF-format, og det er også mulig å hente ut denne for hver innsending som er foretatt. Er det gjort flere innsendinger på en klient, vil man altså ha historikken for innsendinger på gjeldende inntektsår. •Vi har egne utskrifter av skjermbildene, per tema. I Maestro Årsoppgjør finnes det mye mer data enn det som faktisk sendes inn til Skatteetaten, for eksempel spesifikasjoner for en post eller alt om utsatt skatt. Dette lager vi egne utskrifter på, slik at også grunnlaget for de innsendte dataene kan dokumenteres, og dermed også lettere kontrolleres av for eksempel partnere som ikke nødvendigvis ser på dataene som ligger i programmet. •Vi lager nøkkeltallsutskrift for skattemeldingen, slik at du enkelt kan gi klientene en lettlest oversikt over de viktigste aspektene i skattemeldingen •Vi håper også å kunne utarbeide noen egne rapporter hvor det er trukket ut de viktigste aspektene fra ulike tema for å lette kontrollarbeidet.
|
Skatteetaten har lansert en veileder med oversikt over innholdet og strukturen i den nye skattemeldingen og næringsspesifikasjonen. Denne skal etter hvert også få funksjonalitet for hjelpetekster på felt/postnivå. Veilederen finnes her. I tillegg jobber Skatteetaten med temasider der regelverk forklares nærmere.
|
Det kan være en nyttig å se at man har korrekte roller på sine klienter for å kunne både validere, sende inn og signere den nye skattemeldingen. Med ny skattemelding benyttes pålogging med ID-porten for innsending og valideringstjenesten, samt en av følgende roller: Skatteforhold for privatpersoner (A0282), Begrenset signeringsrett (SISKD), Regnskapsfører med signeringsrett (A0239), Regnskapsfører uten signeringsrett (A0240), Ansvarlig revisor (A0237), Revisormedarbeider (A0238) og Kontaktperson for NUF (KNUF).
|
Skatteetaten jobber også med forbedringer og oppdatering av sine oversikter, og for informasjon om tema og felter i den nye skattemeldingen kan man finne her. De har også utarbeidet mapping mellom gammel og ny skattemelding. Sistnevnte oversikt er veldig nyttig for informasjon om hvorvidt et felt har fått nytt innhold, navn eller er utgått. Generelt så tipser Skatteetaten om å følge med på sine nettsider.
|
Enkelte temaer vil tillegges dersom Skatteetaten åpner opp for at disse skal sendes inn (for eksempel lønns- og pensjonskostnader som pr. 12. oktober 2023 er uavklart).
|
Det vil også tilbys funksjonalitet for forhåndsfastsetting.
|
Et innblikk i ny skattemelding i Maestro Årsoppgjør versjon 36
I versjon 36 håper vi å gi brukerne mer kontroll og forståelse av verdiene som skal sendes inn med skattemeldingen. Dette gjør vi ved å legge kontroller, spesifikasjoner, tips og hint direkte i skjermbildene der du jobber.
Her ser du et eksempel på balanse med utslag på sum egenkapital for en klient med full regnskapsplikt. Her sammenlignes det med utgående egenkapital i skjermbildet for egenkapitalavstemming. NB! Egenkapitalavstemming har utgått for klienter uten regnskapsplikt, så disse vil ikke ha samme kontroll.
Kontrollene er utformet med varsling direkte i skjermbildene slik at du skal få tilgang til disse vesentlige opplysningene mens du jobber med et tema. Som man også kan se er nullposter her skrudd av, slik at man kun skal trenge å se akkurat de verdiene som er viktige for klienten. Slike avvik vil også vises i en samlet kontrolliste, med direkte kobling mot vårt hjelpesenter der det er behov for mer utfyllende informasjon om anbefalt fremgangsmåte for å løse kontrollene. Her er et eksempel på kontrollisten:
Det skal være lett å få oversikt over grunnlaget som inngår i et tall. Ved å trykke på forstørrelsesglassene som er plassert ved siden av en rekke felter i programmet vil man få opp spesifikasjon for denne posten. I eksempelet under ser man spesifikasjon av post 1920 i balansen med alle koblede konti fra saldobalansen.
De feltene der det er mulig å foreta manuelle korrigeringer blir også markert med en M dersom det er lagt inn manuelle justeringer. Som vist i eksempelet under for ikke fradragsberettigede kostnader i permanente forskjeller. Dette vil gjøre det enkelt for en kontrollerende part å gjennomgå klientens verdier, eller å huske hvilke manuelle justeringer som ble gjort for fjoråret.
|
Ny skattemelding muliggjør også nedlastning av forhåndsutfylte verdier i større grad enn tidligere. Dette også for upersonlige selskap, som kan hente verdier for finansielle produkter, deltakers andel, skattefunn og underskudd til fremføring. Under vises et utklipp fra skjermbildet Skattepliktig inntekt hvor det er lagt inn funksjonalitet for kontroll mot fjorår for underskudd til fremføring. Samtidig vises det også et eksempel på tips som nå legges direkte inn i skjermbildene slik at du får viktig informasjon når du trenger det, med direktekobling til vårt hjelpesenter for mer utfyllende informasjon der det er behov for det.
Vårt mål er brukervennlige skjermbilder hvor brukeren får hjelp til utfylling av opplysningene. Dette gjøres via tips til utfylling, men også med hjelpetekster på feltnivå. Disse hjelpetekstene skal beskrive innholdet i et felt, som for eksempel her:
|
Vår detaljerte skatteberegning gir mye nyttig informasjon om skattyteren, men med ny skattemelding kan man også få kontrollert vår beregning opp mot Skatteetatens, som vist i bildet under:
Det kan da være greit å være klar over at Skatteetatens skatteberegning tar hensyn til registrerte opplysninger om opplysningsplikten til skattyter, som for eksempel hvorvidt skattyteren er fritatt for formuesskatt eller omfattet av finansskatt. Opplysningene Skatteetaten har registrert om skattyter vil tilgjengeliggjøres i programmet ved validering.
|
Vi skal også sørge for å levere relevante utskrifter, til både dokumentasjons- og beslutningsformål. Bortfallet av RF-utskriftene vet vi at vil påvirke rutinene og arbeidsdagen til veldig mange av våre kunder, og dette tar vi på alvor. Vi er i fullt arbeid med å både kartlegge og lage nye utskrifter som skal treffe samme formål. Her er eksempel på en nøkkeltallsutskrift for upersonlig skattemelding. PS! Denne utskriften er ikke ferdig og inneholder vilkårlige tall uten sammenheng, sånn for de av dere som skulle bli bekymret...
Det er også laget en rapport med visning av alle innsendingsdata (skattemelding og fullstendig næringsspesifikasjon), tilsvarende Skatteetatens visningsklient. Maestros versjon inneholder også oppsummering og sammendrag slik at man enkelt får oversikt.
Denne kan skrives ut til PDF, og man kan i samme rapport få frem mulighet til både foretakssignatur og revisorsignatur. For revisorsignatur ligger også mulighet til å Vise opplysninger. Da ser man et uttrekk av de spesifikke opplysningene man signerer på.
|
Innsendingsbildet er nytt, for ny skattemelding. Her vises det først en oversikt over nøkkeltall og en visning av aktive tema hos den klienten man er inne på. Fra dette skjermbildet finnes også tilgang til Skatteetatens valideringstjeneste. I Forsendelser finner man alle forsendelser som er gjort på klienten. Her vil man også kunne se og oppdatere status for forsendelsen, samt signere både foretakssignatur og revisorsignatur. Man kan ta utskrift av skattemelding og næringsspesifikasjon på innsendingstidspunktet, og også få ut detaljer om godkjente innsendinger (detaljer som innsendingstidspunkt, referansenummer hos Skatteetaten, resultat fra validering, navn på revisor som har signert og eventuelle vedlegg som er vedlagt).
Merk! Innsendingsbildene for upersonlige selskap avviker noe fra skjermbildene for lønnstakere, pensjonister og personlig næringsdrivende (Disse har ikke nøkkeltallsoversikt eller oversikten over aktive tema).
|