<< Click to Display Table of Contents >> Navigering Guider > Delingstjenesten > Deling av næring til ektefelle |
Sist oppdatert: 04.04.2024
|
|
Ofte stilte spørsmål
Bruk av delingstjenesten gjelder kun fordeling av næringsinntekt (og tilhørende personinntekt). Fordeling av renter, gjeld og annet gjøres manuelt.
|
Nei, delingstjenesten kan brukes både i landbaserte Maestro og i Maestro Sky, og den fungerer også mellom et landbasert og skybasert datasett.
|
Når man bruker funksjonen "Hent ektefelledata" får man se en samlet skatteberegning for ektefellene. Men skatteberegninger som da lastes ned i programmet er ikke fra ektefellens datasett, men hentes fra Skatteetaten.
Endringer gjort i den næringsdrivendes datasett (og vice versa) som ikke er innsendt og signert, vil derfor ikke dukke opp i den andres datasett når man bruker funksjonen "Hent ektefelledata".
|
Neida, man må ikke bruke delingstjenesten for å fordele næringsinntekten til ektefellen, og man må heller ikke opprette ektefellen i Maestro. Bare husk å da opprette posten manuelt i ektefellens skattemelding, enten det er i Maestro eller i Skatteetatens portal.
|
I skyløsningen finnes det en egen knapp for å opprette datasett for en person (ikke næringsdrivende). Ved å trykke på nedoverpilen ved siden av Legg til klienter, får man opp valget Legg til person:
|
Dobbeltsjekk at riktig fødselsnummer er fylt ut i Klientopplysninger og i Personregisteret hos begge ektefellene, og at det er foretatt en fordeling i Skattemelding > Resultat og inntekt > Næringer.
|
Nei, delingstjenesten i Maestro er en programfunksjon som kun fungerer mot og fra en Maestro programvare. Ønsker man ikke å opprette ektefellen i Maestro, må posten opprettes manuelt i ektefellens skattemeldingen hos Skatteetatens portal.
|
1. Det må opprettes to datasett, et for den næringsdrivende, og et for ektefellen. Det er organisasjonsnummer eller fødselsnummer som benyttes for å identifisere ektefellene.
Organisasjonsnummer og/eller fødselsnummer må være fylt ut i Klientopplysninger. I tillegg må ektefellene opprettes i den andres Personregister, dvs at i den næringsdrivendes Personregister må ektefellen opprettes, i ektefellens Personregister må den næringsdrivende opprettes.
I Klientopplysninger angir man så ektefelle under Kontaktpersoner.
2. Det må hentes og deles opplysninger mellom begge datasettene. Hver person må både dele og hente data.
Henting og deling av data gjøres via Delingstjenesten i Maestro.
3. Åpne Skattemeldingen > Inntekt og formue. Klikk på skydelings-knappen øverst. Hvis delingstjenesten ikke er aktivert fra før, trykk Oppdater. Ved spørsmål om å aktivere, trykk Ja.
Trykk så på Legg til kobling. Ektefellen vil komme som foreslått mottaker siden vi har gitt angitt denne rollen i Klientopplysninger. Trykk Neste.
4. Velg engangskode mottakeren skal benytte ved godkjenning av delingsforespørsel og varighet for forespørselen. Varigheten på forespørsel vil si hvor lenge engangskoden er gyldig. Mottaker trenger bare å bekrefte med engangskode en gang.
Engangskoden brukes bare hvis tilkoblingen gjøres mellom to ulike datamaskiner. Engangskoden har ingen krav til hvor mange siffer det skal være. Trykk Neste og Ferdig.
5. Data er delt og må bli godtatt av mottaker (Godkjenning med engangskode gjøres kun hvis deling skjer mellom ulike datamaskiner).
Åpne mottakers datasett, gå til Ektefelledata i Skattemeldingen. Trykk på skydelings-knappen øverst. Hvis delingstjenesten ikke er aktivert fra før, trykk Oppdater. Vi ser da at vi har fått hentet data fra ektefellen, ved at det står en grønn hake ved siden av fødselsnummer og navn, og vi får beskjeden nederst Henting av ektefelledata er vellykket. Da har vi hentet den næringsdrivende sine data inn til ektefellens datasettet. For å hente ektefellens data inn til den næringsdrivendes datasett, må vi dele og hente data med samme metode som vist over.
|