<< Klikk for å vise innholdsfortegnelsen >> Navigering: Regnskapsavslutning > Offentlig regnskap > OSS Offentlig regnskap |
Hvordan fungerer noteveiviseren i Maestro?
Se video og beskrivelse av noteveiviseren under Noteverk > Utarbeidelse gjennom noteveiviser.
|
Hvordan oppretter man en note i Maestro?
Det er forklart 0:11 ut i videoen Notemodulen – Overordnet formatering.
|
Hvordan definere topp/bunntekst i Maestro?
Topp – /bunntekst kan man opprette og redigere under arkfanen Dokumenter i Offentlig regnskap.
Ved å trykke på Pluss-tegnet oppretter man topp–/bunntekst, og ved å trykke på blyanten kan man redigere eksisterende topp–/bunntekst. Maestro har laget maler man kan ta utgangspunkt for å designe sin egen topp–/bunntekst.
I redigeringsbildet til topp–/bunntekst har man samme funksjonalitet tilgjengelig som man har ved redigering av noter.
Under Steg 2 – Kontroll > Innstillinger kan man velge hvor topp–/bunnteksten skal vises (Forside, årsberetning m.m., Noter, Revisjonsberetning, protokoller mm), men også velge å ha ulike topp–/bunntekst på de ulike dokumentene.
|
Hvordan bruke og redigere rapportnoter?
Det er beskrevet i 10:04 i Notemodulen – redigering av noter.
|
Hvordan lager/redigerer man tabeller?
Det er beskrevet 05:16 inn i filmen Notemodulen – redigering av noter.
|
Hvordan summerer man beløp i tabell i Maestro?
Det er beskrevet 07:40 inn i filmen Notemodulen – redigering av noter.
|
Hvordan lagre en note til egen malsamling?
Det er beskrevet 08:47 inn i filmen Notemodulen – redigering av noter.
|
Hvordan angi notekoblinger i Maestro?
Det er beskrevet 08:32 inn i filmen Notemodulen – redigering av noter.
|
Hvordan endre rekkefølgen på notene?
Det er beskrevet 03:10 inn i filmen Notemodulen – overordnet formatering.
|
Hvordan kan jeg rette opp i manglende linjer i Brønnøysundrapporten?
Hvilken plassering regnskapslinjene i Maestros rapporter får i Brønnøysundrapporten avhenger av hvilke Altinn-kode som er angitt i Rapportgeneratoren. Når man bruker standardrapportene i Maestro så er Altinn-koder for de enkelte regnskapslinjene ferdig angitt, se skjermbilde fra rapportgeneratoren:
NB! Dersom man legger til egne linjer i rapportene i Maestro så er det viktig å angi korrekt altinnkode slik at linjen kommer til riktig plass i Brønnøysundrapporten.
Når det er samsvar mellom rapporten i Maestro og Brønnøysund vil det stå OK i statusfeltet i Maestrorapporten under Steg 2 - Kontroll:
Dersom man ikke har på plass altinnkoder for alle linjene i rapporten får man informasjon om dette i statusfeltet. Linjen får rød tekst og feilmelding i statusfeltet. I tillegg angir systemet at det blir en følgefeil i Maestrorapporten og Brønnøysundrapporten.
I slike tilfeller kan man rette opp feilen ved å ta tak i linjen i Maestrorapporten til venstre og dra-og-slippe linjen på korrekt plass i Brønnøysundrapporten til høyre. Man kan også åpne rapporten i Rapportgeneratoren og angi riktig altinn-kode på rapportlinjen der.
Andre feil kan være: Lagt inn altinn-kode fra feil rapport på en rapportlinje, for eksempel har lagt inn en Balanse-altinn-kode i Resultatrapporten. Lagt inn manuelle beløp eller kontoreferanse i sumlinjer i Rapportgeneratoren.
|
Hvordan få lik stil mellom offentlig regnskap og noteverket?
Det er beskrevet 05:11 inn i filmen Notemodulen – overordnet formatering.
|
Hvordan legge til eksterne dokumenter til noteverket?
Man legger til eksterne dokumenter ved å trykke på Opprett dokument > Legg til dokument i arkfanen Dokumenter eller ved å høyreklikke på en underoverskrift, for eksempel Noter og velge Opprett dokument > Legg til dokument.
|
Hvordan få signert årsregnskapet elektronisk av daglig leder og styret?
NB! Elektronisk signatur av offentlig regnskap er gratis når man utfører signeringen via Maestro Årsoppgjør.
Man må først generere sluttdokumentasjon i Maestro dvs få Offentlig regnskap i et PDF-format: •Gå til undermenyen Steg 3 - Ferdigstillelse > Sluttdokumentasjon til BRREG. •I arkfanen trykk på knappen Hent Sluttdokumentasjon i arkfanen Sluttdokumentasjon. •En veiviser vil starte og foreslå hvilke dokumenter som skal ta del i PDF-en. Her er standard alle dokumenter som ligger under Steg 1 Utarbeidelse, men man kan fjerne avhuking på enkelt dokumenter hvis ønskelig. •Systemet vil deretter lage en PDF av de valgte dokumentene og legge dokumentet i midten av skjermbildet.
Når pdf-en med offentlig regnskap er generert kan man benytte Maestros signaturløsning, Signant, til å få dokumentet elektronisk signert. Forutsetningene for å kunne benytte løsningen er: •At man benytter dokumenttypen pdf. •At avsender/mottaker har bank-id brikke/bank-id på mobil eller buypass for å identifisere seg. •At avsender har e-posten til mottaker.
Sende til signering Sett hake i boksen foran dokumentene som skal signeres og trykk deretter på knappen Send til e-signering. En veiviser starter i et nytt vindu. Første gang blir man bedt om å autentisere seg som avsender med BankID/Buypass, samt at man må registrere e-post og mobilnummer. Maestro vil deretter huske dette.
Maestro foreslår Tittel og Melding til mottaker, men man kan endre på denne teksten om man ønsker. Personer med roller i Klientopplysninger > Styremedlemmer blir automatisk hentet inn som mottakere, men man kan fjerne eller legge til flere, enten ved å opprette direkte eller hente fra Personregisteret. Trykk på Pluss-tegnet Legg til, og velg Opprett mottaker, eller Legg til fra personregister. For å fjerne en mottaker, trykk på Fjern. NB! E-post (og evt. mobilnummer) til deltakerne må være fylt ut, fødselsnummer er valgfritt.
Avansert I skjermbildet finnes en knapp for avanserte innstillinger. Her kan man gjøre enkelte tilpasninger: •Om synlig signaturemblem skal være på første side eller alle sider. •Sluttdato/frist for signering. •Sluttdato/frist for når dokumentet blir slettet automatisk fra Maestro Signant. •Legge til oppdragsbehandler, en som har rettigheter til å se, laste ned og slette forsendelsen.
Dokumentet er signert av alle mottakere Når alle mottakere har signert, gå Regnskapsavslutning > Offentlig Regnskap > Sluttdokumentasjon til BRREG og trykk på knappen Oppdater Status i øverste menylinje. Trykk deretter på Hent fil i nedtrekksmenyen, i kolonnen Signaturstatus.
Man får opp en Advarsel om man ønsker å overskrive dokumentet, trykk Ja. Maestro erstatter da det ikke-signerte Årsregnskapet med det signerte Årsregnskapet. Nå ligger det elektronisk signerte Årsregnskapet klart til Innlevering til Altinn. NB! Det er også mulig å logge seg inn på www.signant.no og laste ned dokumentet der.
|
Hvordan sende inn årsregnskapet til Altinn?
Se emnet Innlevering til Altinn.
|
Hvor setter man dato for fastsettelse av regnskapet?
Det er viktig å angi dato for fastsettelse av regnskapet. Manglende fastsettelse vil stoppe innsendingen av offentlig regnskap.
Datoen for fastsettelse av regnskapet gjør du under deloverskriften Steg 1 - Utarbeidelse > Regnskap
NB! Underskriftsdato i balansen kan ikke være etter dato for fastsettelse av regnskapet.
|
Hvordan kan jeg legge ved konsernregnskapet som pdf/filvedlegg?
Dersom selskapet er en del av et utenlandsk konsern har man anledning til å legge ved konsernregnskapet som en pdf ved innsendelse av årsregnskapet. Man huker av for dette under Steg 1 Utarbeidelse > Regnskap:
|
Hvorfor vises kun årets tall ved utskrift av resultat og/eller balanse?
1. Gå til Regnskapsavslutning > Rapportgenerator og marker rapporten den gjelder. For å redigere, trykk Rediger i øverste menylinje eller dobbeltklikk på rapporten:
Kontroller at det er valgt riktig "første år" i fanen Rapport:
2. Hvis det er valgt riktig første år i fanen rapport, marker fjorårskolonnen ved å trykke på en valgfri celle. Gå til fanen Kolonner og skru av "Skjul kolonne":
|